torsdag, mars 10

 

Alternativ till Mitt kort med sparränta Santander

Santander som övertog GE Moneybank i Sverige har slutat att marknadsföra produkten Mitt kort med sparränta. Detta kort var riktigt bra att ha utomlands då det inte hade någon valutaväxlingsavgift eller årsavgift. Dessutom hade det 12 fria uttag i bankomaten per år. För mig var detta det perfekta resekortet speciellt om då de flesta andra kort tar en uttagsavgift när man tar ut pengar i bankomaten.

De kort som jag hittar som liknar Santanders kort är Bank Norwegian men det har 1,75 % valutaväxlingspåslag. ICA Banken hade innan den 1:a mars 2016 inget valutaväxlingspåslag men de har lagt till ett påslag på 1,25 % som de rättfärdigar enligt nedan citat.

"Eftersom vi kommer att få lägre ersättningsnivåer för kortköp på grund av en ny EU-lagstiftning som träder i kraft 9 december 2015 så behöver vi se över priser och villkor för våra bankkort."

Santanders Mitt kort kunde vara ett alternativ men det är ett kreditkort som saknar valutaväxlingspåslag men du måste betala ränta från den dagen du gör uttaget. Genom historien har det gått att få bra ränta på kontot kopplat till Mitt kort med sparränta men det verkar inte finnas bra alternativ längre.

Det bästa som jag kommit fram till är Medmera Banks betalkort Coop MedMera Mer som dock är ett kreditkort men saknar valutaväxlingspåslag och uttagsavgift men kostar 249 kr.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Låna pengar, jämför lån i samarbete med Linuxnyheter | Jämför bredband

| Köp mobiltelefon, jämför pris på mobiler